Ulf är nöjd med sin för dagen nya motorcykel. Han har nu lämnat Honda sporttouring bakom sig för en lugnare tillvaro som "HD-biker". Detta genom ett byte till en fin HD Electra Glide Ultra Classic -05.
Efter tre års nötande från SMC är släpvagnsfrågan löst för motorcyklar tillverkade efter 17 juni 1999. Den 16 april 2012 träder Transportstyrelsens nya föreskrift i kraft.
Det innebär att du därefter får montera en kopplingsanordning på din motorcykel utan att ansöka om dispens (för 1200 kronor) innan du åker på registreringsbesiktning. Kopplingsanordning och monteringen på motorcykel ska uppfylla kraven i EG-direktiv. För amatör- och ombyggda motorcyklar gäller särskilda regler. Om inte MC-tillverkaren anger hur mycket vikt motorcykeln får dra används istället uppgifter från tillverkaren av dragkroken. Släpvagnsvikten får inte överstiga 150 kg. Den får heller inte överstiga hälften av motorcykelns tjänstevikt minus vikten av bränsle och verktyg. Tredje viktgränsen är den vikt som kopplingsanordningen är konstruerad för.
Läs mer på SMC:s sida eller
Läs den nya författningen på Transportstyrelsens sida här!
Det är viktigt att vi som vill köra MC är med i SMC som är Motorcyklismens Intresseorganisation som ofta jobbar med frågor med och mot myndigheter för att bevarar våra rättigheter som motorcyklist!
Här är bilder på den vinnande motorcykeln vid utställningen på Motorveckan i Lycksele 2011.
Det var en minst sagt cowboydesignad Yamaha Wildstar, "Wild Warrior" med ett oräkneligt antal attribut och koskinn lite här och där. Man kunde stå en stund och titta för att upptäcka en massa smådetaljer som fanns bland alla välputsade mässingpatroner. En passande prärievagn utrustad med "bergsprängarstereo" och kylbox hörde också till ekipaget.